Dyrene våre

Dyr i fjøs og ute er viktig for dagsrytme og innhold i barnehagen. Hvilke dyr vi har kan variere litt fra år til år.

Sauen Krøllfrid og datteren

Krøllfriom til oss i 2009, som kopplam, fra Rendaenl. Hun ble veldig fort en del av barnehagen, og tror selv hun er en hund. Nå har hun blitt så stor at vi ikke kan ha henne løs sammen med de små barna, for hun løper dem ned. Men hun vil veldig gjerne være med å leke, og stortrives ute, særlig i akebakken. På våren 2012 fikk hun en datter.d k

Katter

Vi har tre pusekatter på garden, en svart hunkatt som heter Smiley, hankatten Lakris og den orange hunkatten Serina. De er populære innslag på tunet, men stikker fort når de har fått nok kos. Smiley er veldig glad i å være på kontoret i barnehagen, og der koser hun seg på kontorpulten til Live.

Geiter

Mohairgeiter er koselige geiter som er inne i fjøset om vinteren og ute på Næstenhaugen i sommerhalvåret, sammen med sauene.

Høner

Vi har hønebur ved Låven. Vi klekker egg hvert år rundt påske, og det er kjempespennende. Slik har vi stadig påfyll av nye høner. Siden over 50 % av eggene blir haner, så vokser ikke besetningen så fort da. For hanene lever et nokså kort liv her på garden.

Kaniner

Vi har varierende antall kaniner i løpet av året, og de bor i fjøset. I vår- og sommerhalvåret flytter noen ut på tunet på Førå'n og i hagen til Ragnhild og Øyvind. Det er fint å ha kaniner å kose med.

Griser

Annet hvert år har vi to griser som vi forer opp. Grisene slakter vi til jul og lage tradisjonell mat av til julelunsjen i desember.