Kosthold og ernæring i barnehagen

Vi legger stor vekt på å tilby et godt kosthold til barna i barnehagen, som bygger på Statens retningslinjer for ernæring for barn. Vi serverer sunn og god mat som er laget av gode råvarer. Vi liker godt at maten er kortreist, og velger norskprodusert framfor billigste vare.

Vi berører flere av barnas måltider pr. dag de dagene barna er hos oss og mener det er viktig å gi barna mulighet til et daglig sunt kosthold. Dette gjør vi ved å servere to varme måltider, og tre måltider med grovt brød og forskjellig pålegg til lunsj i gardsukene. Fem eftasmåltider med frukt og grønnsaker. Det er et mål for oss å la barna smake på forskjellig mat og at de skal være deltagende i matlagingen for slik å få kunnskap om et variert og næringsrikt kosthold. Ungene får smake på mange ulike matvarer og retter. Vi har ikke så ofte "p-mat" - pølse, pizza, pannekaker og potetmos, men legger mye arbeid i å lage vanlige retter av fisk, kjøtt og vegetarretter.

Vi er restriktive med sukkerholdig mat, men ikke helt fanatiske. Vi har kakeservering på to familiearrangementer i året, og av og til en liten is på varme sommerdager. Vi bruker ikke saft unntatt til fest, og alle barna har hver sin flaske med vann på med seg i sekken.

Måltider:

Frokost: Mulighet til å spise medbrakt matpakke til frokost fra 0700 til 0745

Dugurd kl elleve: På gardsuker serverer vi varmmat to dager i uka og grovt brød med variert pålegg tre dager i uka. De får melk og/eller vann til. I naturukene har barna med matpakker, vi har gode tips til hva den bør inneholde så det er bare å spørre.

"Frukten":
I halv tre-tida er vi sultne igjen, og trenger litt å gå på til middagen hjemme. Vi serverer enten oppskåret frukt og grønnsaker, eller knekkebrød og biola.