Månedsbrev Mars Førå`n

Da har vi gjort unna vintermånedene og vi er i gang med årets første vårmåned. Ser egentlig ikke helt ut som om våren kommer til å komme med det aller første, men vi går ut i fra at den er rett rundt hjørnet.

Kong vinter har i alle fall gjort en fantastisk jobb for oss i år.
Vi har virkelig kosa oss skikkelig ute i snøen. Den har gitt oss gode opplevelser, friske gode kinn, masse god luft i lunger og masse deilig snø å leke i.
  Den har også gjort så barna har utviklet seg enormt motorisk. Masse trening å kravle i så store snømengder. Og disse Førå`n ungene har også gitt seg selv utfordringer med at de har helst ønsket å leke i skråningen der det er mest snø.

Den siste tiden har det vært veldig populært å klatre opp i «klatrestativet». Der huskene henger.
All snøen har gjort det lettere å komme seg opp på det første trinnet og følelsen at det er for høyt er også minsket fordi det er såpass med snø.
Stor mestringsglede og stolthet som synes lang vei da de klarer å komme seg opp selv. Så der står de å traller og synger.

Det har blitt noen aketurer på låvebrua, både med og uten de andre store barna. De store barna nede i låven synes det er veldig stas når vi kommer tuslende ned. De stormer til for å kunne ta de med seg på aketurer. Litt skrekkblandet fryd for våre minste, men de er med og koser seg.

Da låvebarna skulle ha OL-dag, ble vi med for å tenne OL-ilden. Veldig spennende å se på de store fyke rundt på ski. Og også like spennende å sjekke ut ski-utstyret som sto der nede.

I februar er det også karneval-tid.
Som sagt så markerer vi karneval på vårt vis. Det er uten utkledning, men heller en ballongfest. Det var stormende jubel da vi slapp ut alle ballongene. Etterpå hadde vi på litt musikk og vi danset og koste oss.
Til lunsj ble det pølser og lompe, noe som er tradisjon å spise som karneval-mat i Kausvol.

Vi har også markert same-dagen. Vi hengte opp noen bilder av det som forbindes med det samiske og vi lagde bilder med fargene i det samiske flagget.

Dagen vår er gjerne litt satt i forhold til de hverdagslige rutinene; lek, frokost, lek, påkledning, utelek, mat, soving, frukt og lek.
Men vi prøver å ta innspill fra barna, slik at de får påvirket sin hverdag slik at hverdagen blir deres. Dette er også klart lettere nå når det verbale språket kommer mer og mer.

I mars skal vi jobbe med påske. Vi kommer til å synge sangen om kyllingen som ligger i egget, hvor vi skal bruke konkreter (et egg og en kylling) og vi skal synge sangen til Alf Prøysen om de 8 gule små.
Vi skal også ha litt påskeaktiviteter og påskeforming.

Vi regner med at våren kommer litt etter litt og vi får vært mer og lenger ute.

Kan være greit å sjekke gummibukser, om de passer, da det kan bli bløtt når all denne snøen skal smelte bort og bli til vannpytter. Greit at gummibuksen er såpass stor at det er mulig å få den utenpå dressen.
Det er også lurt å legge en solkrem i kassa, da denne vårsolen kan være sterk.

Ellers så minner vi på påskefrokosten som vil være den 21.mars fra 08.00 til 09.30.

Vi gleder oss til å ta imot en ny årstid. Det blir spennende å følge med på forandringene som skal skje i naturen rundt oss nå.

Hilsen oss i Førå`n