Månedsbrev for oktober på skolegruppa

September har gått veldig fort og vi er klare for å ta fatt på nye oppgaver og opplevelser i oktober.

Den største begivenheten i september var overnatting på Holmen med duejakt. En veldig forventningsfull gjeng gikk på tur, og tålmodig satt de og ventet på jakt - postene våre. Vi så noen duer, men de fløy dessverre for langt unna til å skyte de. Heldigvis hadde Stian skutt to duer på forhånd slik at det ble smaksprøver på oss. Ungene var med på å flå duene, vi så på duenes anatomi og undret oss sammen med barna. Vi har tilberedt duene på bål og de som ønsket det fikk smake på helstekt duebryst med fløtesaus, broccoli og løk.

Det var spennende å sove sammen i telt og alle var klare for å legge seg med en gang vi kom tilbake fra jakta. Etter en liten lesestund og noen god natt sanger sovnet barna godt og de fleste sov gjennom hele natta. Stort å kunne dele alle disse opplevelser sammen med denne herlige og tøffe gjengen.

Vi hadde mange fine turer i september, hovedsakelig til Holmen og Trollskogen. Barna koser seg veldig på tur og er ivrige hjelpere under matlaging. Maten smaker ekstra godt når man har laget den selv. Vi hadde ulike aktiviteter med fallskjermen, bevegelsesleker og utforsket ulike mønstre ut i naturen. Vi samtalte om og lagde våre egne mønstre med naturmaterialer – mye spennende læring i naturen som omgir oss. Ellers så er det veldig populært å leke teater på turdagene våre – mange fine forestillinger med ulike versjoner av de kjente og kjære eventyr ble vi voksne invitert på!

På onsdager har vi drevet med litt forskjellige oppgaver; vi har tegnet, klippet litt og spilt forskjellige spill. Trampolineboka er spennende å jobbe med – barna jobber ivrig med oppgaver i denne (vi gjør «lekser som de stolt sier). I samlingsstundene våre har vi snakket en del om det å være lik og forskjellig, at vi er like på noen områder og forskjellige på andre og at det er greit. Barna fikk fortalt litt om seg selv, hvilket hus de bor i, hvor mange søsken de har osv. Vi øver oss i å snakke foran andre og det går bedre og bedre for hver gang vi gjør det. Vi har også utforsket og lekt litt med forskjellige mønstre. Barna deltar ivrig og er aktive i samlingsstunder.

I oktober skal vi jobbe med tema: former. Målet her er at barna skal:

•          kjenne igjen og navngi noen former,
  •          erfare og leke med former
  •          og få positive opplevelser sammen med andre mens de utforsker ulike former.

«Gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter utvikler barna sin matematiske kompetanse» (Rammeplanen).

Det blir ingen skolegruppedager i høstferien.

Vi vil ønske Sigurd velkommen i skolegruppa! Han begynner i Låven den 4.oktober og vi gleder oss til å bli bedre kjent med han.

Datoer for oktober:

04.oktober – langtur – vi går til Røne Nordre.

Ønsker alle en riktig fin oktober!

Ewelina, Jane og Anders