Duejakt

Skolegruppa har vært på sin årlige jakttur med overnatting.

Hvert år tar vi med skolegruppebarna på duejakt. Barna gleder seg i flere år til denne turen. De lager sine egne trebørser som de har med og er klare for jakt. Vi jobber i forkant med temaet slik at ungene vet hva dette går ut på og de kan stille alle de spørsmålene de måtte ha. For oss er det viktig at de er trygge og vet hva det vil si å jakte.

Utpå eftan går vi til Holmen og jaktpostene, spenningen brer seg i gruppa. Vi speider opp mot himmelen og lytter etter duenes vingelyd. Blir det noen fangst i år? Heldigvis hadde Stian skutt to duer på forhånd slik at det ble smaksprøver på oss.

Ungene er med på å flå duene, vi ser på duenes anatomi og undrer oss sammen med barna. Vi tilbereder duene på bål og de som ønsker får smake på helstekt duebryst med fløtesaus, broccoli og løk.

Vil du bli med å se hvordan vi har det på jakt? Søk opp på NRK og Norge rundt, sesong 2013, 18.10.2013. Der ligger en fin repotasje om -Duejakt i Kausvol gardsbarnehage.

Takk for turen!