Februar måned gikk veldig fort med ei uke ferie for mange og ei annerledes uke for de som var på plass i barnehagen.
Vi fortsatte i februar å jobbe med måling og tall, og introduserte et nytt tema, plassering. Målet for dette temaet var at barna skulle:
-få erfaring med ulike plasseringsbegreper gjennom praktiske aktiviteter
-få erfaring med muntlige beskjeder der plasseringsbegrepet er nøkkelord
-bruke verbalt språk for å beskrive objekters plassering
-utvikle begrepsforståelse og utvide ordforrådet.
Vi har lagt vekt på følgende plasseringsbegrep: over, under, på, i, foran, bak og ved siden av. I samlingsstunder hadde vi en del samtaler og leker med fokus på disse begrepene.
I tillegg til de vanlige oppgavene i Trampoline boka, som vi pleier å ha på onsdager, har det blitt veldig morsomt å spille spill. Blant annet Uno, Bingo og Pompong-spillet har blitt flittig brukt av skolegruppa. Det er en fin måte å lære seg vente på tur, følge regler, tape og ikke minst vinne på en god måte, så spill blir en stor del av hverdagene våre i tiden fremover. Vi har skaffet oss noen nye spill og vanlige kortstokk. Vi har også fått tatt bilder av barna i ulike plasseringer og laget vårt eget «Memo-spill» ved å laminere dem- det var en morsom måte å øve på plasseringsbegreper.
På turene våre var vi på «tall-jakt», «spor-jakt» og akte en god del – der vi fant egnet bakke og nok snø. Ikke mye skigåing denne måneden da snøen og løypenettet ble borte i varmen. Men vi fikk mulighet til å gå litt på skøyter da den smeltede snøen har blitt til en fin skøytebane på jordet ved Trollskogen Tirsdag, den 9.februar markerte vi Samefolketsdag med samling og Gahkko brød stekt på takke – det var godt!
I mars skal vi jobbe med temaer: sortering og stavelser. Gjennom arbeid med sortering skal barna:
-få erfaring med å lete etter likheter og ulikheter
-utvikle kunnskap om ulike objekters kjennetegn
-utvikle begrepsforståelse og ordforråd.
Mål for arbeidet med stavelser er at barna skal:
-få erfaring med stavelser
-lytte ut stavelser i eget navn
-få erfaringer med å lytte etter lyder og rytme i ord.
Ved å lytte etter stavelser i ord får barna viktig erfaring med å høre ulike lyder, samtidig som de lærer at ord består av ulike typer lyder – konsonanter og vokaler. Denne erfaringen er viktig når de seinere skal lære å lese og skrive.
Hilsen
Ewelina med sine gode hjelpere