Månedsbrev for februar 2016 på skolegruppa

I januar har vi jobbet med temaer: måling og tall. Vi har veid, målt og sammenlignet vekt av ulike gjenstander. Undret oss hvorfor det er ikke alltid det som er størst veier mest. Mange spennende samtaler og funderinger rundt temaet. En dag lagde vi streker med 1 og 5 meters avstand på låvebrua – under måling brukte vi en ski, som var akkurat 1 meter lang. Det var morsomt å måle hvor langt barna klarte å komme på ski eller ake matte. Stor jubel ble det også når man klarte å slå sin egen rekord. Tema om tall har vi tilnærmet oss hovedsakelig gjennom ulike spill: Bingo, Uno, Tellespill, Tell med Josefine – det var veldig populært. Vi har også utforsket sammen og sammenlignet ulike mengder.

På utedagene våre ble det mye skigåing i nærområde og aking på låvebrua. Helt supert å få mye snø og fine skiløyper rund barnehagen. Mange ivrige skiløpere som øvd masse og delt erfaringer og kunnskaper med hverandre. Mye mestring og glede.. En dag ble vi invitert på besøk til Sigurd – der var det mange lange og bratte akebakker og vi hadde en super tur dit. Pølse og pinnebrød ved bålpanna smakte veldig godt når vi tok oss en liten pause fra akingen. Vi fikk også hilst på hestene som står i stallen på gården. Mange opplevelser og fin tur, som mange ønsker å gjenta.

I februar kommer vi til å fortsette litt med måling og tall, samt begynne med tema: plassering. Gjennom arbeidet med dette tema skal barna: få erfaring med ulike plasseringsbegreper gjennom praktiske aktiviteter, få erfaring med muntlige beskjeder der plasseringsbegrepet er nøkkelord, bruke verbalt språk for å beskrive objekters plassering, utvikle begrepsforståelse og utvide ordforrådet. Det er en fordel at barna har lært seg et utvalg av de mest brukte plasseringsbegrepene før skolestart. Vi kommer til å fokusere på følgende plasseringsbegrep: over, under, på, i, foran, bak og ved siden av.

Jane, Tone, Stian og Ewelina