Månedsbrev for august i Kvila

Velkommen i Kvila for både nye og gamle barn med foreldre. Vi er nå i gang med barnehageåret 2015/2016. Dette året skal vi fortsette å jobbe med kommunens prosjekt - Framtida er nå. Vi skal gjøre et utviklingsarbeid innenfor pedagogisk dokumentasjon og vurdering og vi har valgt oss fagområdet Kropp bevegelse og helse som overordnet tema for dette barnehageåret. Dette vil i praksis bety at vi skal fortsette med vårt pedagogiske arbeid i naturen og på gården, men vi vil flette inn aktiviteter, forskningsbasert kunnskap og faglitteratur som vil utvikle arbeidet vårt med dette fagområdet i barnehagen.

I august vil vi ha hovedfokus på å bli kjent med hverandre. Vi vil skape trygghet i relasjon mellom barn og voksne.  Vi kommer til å bruke mye tid på å leke og samtale om stort og smått. Vi skal lære navnene på hverandre og bli kjent med rutiner i Kvila. Vi skal stelle og kose med dyra våre og følge opp med vanning i drivhus og kasser. Innhøsting fra bærbuskene kommer vi og til å prioritere.

Vi har valgt å være i Kvila området i uke 32, slik at de nye barna og voksne blir kjent med området i og rundt Kvila. Fra uke 33 begynner den vanlige ukeplanen med oppmøte ute og inne. På utedagene (mandag, onsdag og fredag) har vi oppmøte ute i Kosebua. Kosebua er i rommet i garasjen ved Kvila. Da møter barna ferdig påkledd til en hel dag ute. De skal ha med en egen god tursekk, med brystreim og magebelte, som skal inneholde: vannflaske, ei god matpakke, ekstra skift, regnklær/dress ved ustabilt vær, to bleier for de som bruker det og smokk/kos for de som sover. Vi rusler ned på garden eller ut på tur. Tirsdager og torsdager møter barna inne i Kvila. Da deler vi barna inn i grupper og jobber inne på formiddagen.

Skolegruppa starter tirsdag 18.august. Tirsdager blir skolegruppas turdag og onsdag er de inne i Kvila. Skolgruppa har fokus på skolerelaterte pedagogisk aktiviteter. Ewelina  gir mer informasjon etter hvert om skolegruppas planer.

Vi minner om at barnehagen har PLANLEGGINGSDAG TORSDAG 13. AUGUST - vi holder da stengt!

Gleder oss til å ta fatt på et nytt, spennende og utviklende år sammen med deres herlig små.

Med vennlig hilsen Ewelina, Jane, Else, Hanne og Hege E.