Månedsbrev for juni og juli i Kvila

I mai har vi drevet mye med hagearbeid. Vi har plantet ut alle grønnsakene vi har sådd inne i vår, urter som vi kjøpte på Holes-gartneri, samt flyttet agurker, tomater og paprika til drivhuset vårt. Mange flinke gartnere hjalp å forberede kassene, plante og vanne grønnsakene og plantene våre. Paprika plantene ble også satt i potter som alle barna fikk med seg hjem – håper dere får mange paprikaer fra dem. Barna har gjennom dette arbeidet med plantene fått innblikk i hva vi må gjøre på våren for å kunne høste gode grønnsaker på høsten.

Den 7.mai hadde vi vår tradisjonelle 17.mai feiring i barnehagen sammen med skolekorpset. Det ble et hyggelig arrangement med stort oppmøte tross litt duskregn.

Under sykkel-uka vår hadde vi hovedfokus på trafikkregler, skiltopplæring og høyre – venstre øvelser. Vi brukte et ferdig utarbeidet opplegg fra NAF om Naffen som ble veldig populært hos alle barna. NAFFEN er en løve som bor sammen med sine venner i NAFdal. I NAFdal skjer det mange elleville historier som alle handler om trafikksikkerhet. I tillegg til historiene er det ulike aktiviteter som trafikksikre sanger, tegneoppgaver, memoryspill m.m. Vi ønsker å forberede de barna til å møte et større trafikkbilde og forsterke det arbeidet dere gjør sammen med barna i trafikkopplæringen.

Den19.mai hadde vi sommertur til Russerhula, som er et minnesmerke over lokalt flyktningarbeid under 2. verdenskrig. En blid og spent gjeng trasket inn i skogen og brydde seg ikke stort om regnværet. Det var masse spennende å se og utforske underveis: store bekker, froskedammer, spor etter svartspetten og mye, mye mer. Russerhula ble grundig gransket og historien til de russiske fangene var spennende å få høre. En lærerik og spennende dag avsluttet med is etter returen til Kvila! Dagen etter turen tok Peder med seg til barnehagen en boks med vannprøve fra dammen vi trodde vi så rumpetroll i. Det visste seg at det var pupper til stikkemyggen som så ut som rumpetroll, vi fant også mygglarver, vårfluer, steinfluer, vannløper og buksvømmer der. Barna fikk god tid til å studere livet i boksen og sammenlignet det de så med bilder i bunndyratlas vi har i Kvila – spennende utforskning og mye læring. Barna medvirket med sin interesse for livet i dammen til at vi fikk innhentet informasjon om dyrene i dammen.

Den 29.mai feiret vi barnehagedag i Stange. Vi tok bussen til Stange og gikk i tog med andre barnehager. Dagen ble avsluttet med morsom og «trolsk» underholdning på Tingvoldtorget, av Toril Støa Karseth. Boller og juice smakte godt til matpakka og ga oss nye krefter til å gå hele veien hjem til barnehagen. Fantastisk gjeng med barn å ha med på tur! Våre sommerfugler ble en fin pynt i vinduet på Duggur’n synes vi.

I slutten av mai valgte vi å fjerne alle utelekene og en del inne leker – dette for å se hvordan samspillet mellom barna utspiller seg når det ikke er noen forstyrrende elementer rundt dem. Vi opplevde mange veldig fine dager med få konflikter, utrolig mye fin rollelek hvor barna fikk brukt fantasien og inkludert mange flere i leken sin. Vi ser at ved fraværet av leketøy orienterer barna seg mer mot hverandre,de får øvet seg mer på empati, vennskap, forhandling i lek og samarbeid. Dette tiltaket ble så vellykket av vi velger å strekke denne lekefriperioden ut i juniogså.

I juni og juli kommer vi til å fortsette å holde orden med drivhuset og kjøkkenhagen. Samt vaske inne- og uteleker og forberede Kvila til neste barnehageår. Ellers håper vi på sol og sommervarme, så kan vi kose oss ute med vann, leker og å gå på tur.

Månedsplan for kommende ukene finner dere her:Månedsplan for juni og juli 2015

Bursdagsbarn i juni og juli er: Mathea og Sigrid som blir 4år, Henrik og Anniken som blir 5 år og Even som fyller 6år – hurra for dem!!!

Viktige datoer fremover:

17.juni – avslutning for skolegruppa

22.juni - sommerfest på Holmen

27. juni – fest for foreldre og ansatte på Holmen. SU er ansvarlige.

Uke 29 og 30 - er barnehagen stengt

Else, Jane, Kari, Louis og Ewelina