Månedsbrev for mai i Kvila

Nå er våren endelig her og vi gleder oss til flere solfylte dager hvor vi kan leke ute uten for mye «unødvendig» yttertøy. Vi har kjent godt solvarmen noen dager i april og håper at vi snart får vi flere slike dager.

Da vi kom tilbake fra påskeferien fant vi et brev fra Påskeharen som har vært innom Kvila i påsken. Han la ut en del ledetråder og oppgaver som skulle hjelpe oss finne egget – vi dro på en spennende jakt hvor vi måtte samarbeide, telle og løse gåter og til slutt fant vi egget!!!

I april har vi startet med Ruskenukene litt før enn vanlig – da våren har kommet for å bli. Vi rakte ute, gikk tur for å samle søpla rundt omkring Kvila, samt ryddet fuglekarnappet. Morro å kunne bidra til at det vokser og bli fint rundt oss. Barna vet godt hva som bør gjøres og de bidrar med stor iver. Kaninene har også kommet tilbake til Kvila – til stor glede for store og små!

Drivhuset ble ryddet og gjort i stand slik at det er klart for å plante agurker og tomater i den – vi venter på varmere netter før vi setter dem dit. Noen av gutta hjalp Erling med våronn ute på jordet. Vi har også fått skrudd sammen nye grønnsakskasser som er plassert ved drivhuset. I disse blir det snart plantet: gulrøtter, reddiker og sukkererter som vi har forkultivert inne. Barna hjalp oss å lage minidrivhus av baguett – emballasjer. Disse ble først stukket hull i, så har vi fylt de med jord og vann og sådde ulike frø i dem. Allerede etter ei uke spirte det store reddiker og sukkererter. Barna synes det er veldig spennende å observere utviklingen i plantene og de gleder seg til å smake på dem i løpet av sommeren.

Noen fine turer ble det også i april, spesielt mange til Trollskogen, hvor vi fikk ny klatrepark som resultat av foreldredugnad. Andre nye leke-apparatene, som også ble satt opp på dugnaden, er blitt veldig populære og vi ser mye fin lek på dem rundt på gården. Tusen takk til dere som hjalp oss å lage fine lekeområder for barna!

I mai skal vi fortsette med hagearbeidet. Vi skal plante ut alle grønnsakene vi har sådd inne i vår. Vi skal også sette paprikaer i potter som dere får med dere hjem. I fjor var det mange som fikk frukt fra plantene barna fikk med seg – hos noen har paprikaen klart å overvintre og bærer frukt i vår også!

Den 7.mai skal vi ha 17.mai feiring i barnehagen sammen med skolekorpset som kommer og spiller for oss. Invitasjonen er sendt ut på e-post.

I uke 20 er det sykkel-uke. Syklene kan godt stå i barnehagen gjennom hele denne uka, husk hjelm! Vi kommer til å ha kortere og lengre sykkelturer i løpet av uka. Vi skal lage noen hinderløyper for å øve på sykkel-ferdighetene og lære oss litt om trafikk.

Den 19.mai er det satt opp sommertur til Russerhula, som er et minnesmerke over lokalt flyktningarbeid under 2. verdenskrig. Det er en samling av steinblokker som ligger på Kolomoen i Stange. Den har fått navnet sitt fordi to russiske krigsfanger skjulte seg her noen måneder under 2. verdenskrig. Det er en fin liten skogsrunde på ca. 4 km, med mye spennende å se, sanse og undersøke underveis. Fint om alle er på plass i barnehagen seinest kl. 9.15 denne dagen og at dere setter ut bilseter for oss – husk å merke disse!!! Vi setter pris på at dere sjekker om vanntett sitteunderlag og skift er på plass i sekken denne dagen. I og med det kan bli vanskelig å lage mat i skogen har vi bestemt å ha matpakke til lunsj på denne turen, men vi sørger for noe godt attåt som vi kan kose oss ekstra med. Vi er tilbake i barnehagen ca. kl.14.30.

Den 29.mai er det barnehagedag i Stange. Vi skal lage sommerfugler til å pynte opp Stangebyen til denne dagen. Våre blir hengt opp i vinduet på Duggur’n. Vi kommer til å ta bussen til Stange, hvor vi sammen med andre barnehager skal gå i tog som avsluttes på Tingvoldtorget med servering og underholdning av Turid Støa Karseth. Tilbake til barnehagen går vi til fots.

Den 26.mai er det planleggingsdag og barnehagen er stengt!

Bursdagsbarnet i mai er Sigurd som blir 5år, hurra for han!!!

Tusen takk for hyggelige foreldresamtaler med flotte tilbakemeldinger og gode tips til forbedring - disse setter vi stor pris på og tar med oss videre!

Hilsen Else, Jane, Kari, Louis, Line og Ewelina