Gode foreldre på 1-2-3!

Våren 2013 hadde vi et foreldremøte med besøk av Birgit Valla. Hun er psykolog og leder for Familiehjelpa i Stange. Vi ble inspirert til å skrive et notat om det hun lærte oss, og også litt flere tips om grensesetting. Dette er et tema mange foreldre er interessert i. Det er viktig å huske på at man blir ikke gode foreldre uten å øve.

Klikk her for å lese notatet: Gode foreldre på 1-2-3

Birgit Vallas tre punkter:

• Er du glad i meg? Fyll opp kjærlighetstanken! Det viktigste du kan gjøre er å vise ungene at du er glad i dem. Det viser vi ved fysisk berøring og kos, boltrelek og herjing samt øyekontakt, kvalitetstid og ubetinget oppmerksomhet. Først må man vise i ord og handling at man elsker sine barn, så kan man rettlede dem.
  • Barn samarbeider! Barn må møtes med forståelse og respekt. Da blir de trygge og lykkelige. De må bli hørt og sett. Det betyr ikke at barn skal forlange og forvente å få alt som det vil. Barn trenger og vil gjerne være til nytte og føle seg som en viktig del av familien og ikke en gjest. Lær ditt eget barn å kjenne.
  • Myndige foreldre: Barn trenger veiledning i oppveksten. De vet ikke hva som er best for dem. Barn trenger rutiner, grenser og faste rammer som blir gitt dem med kjærlig og varm oppmerksomhet.

Les mer om grensesetting og oppdragelse i notatet: Gode foreldre på 1-2-3

Har du lyst til å lese en god bok? Prøv Gro Johnsrud Langslets bok: Gi hverdagen et LØFT. http://www.gyldendal.no/Fakta-og-dokumentar/Helse-kropp-og-sinn/Gi-hverdagen-et-LOEFT