Kosthold: Hvorfor er fisk er så viktig i kostholdet vårt?

Astrid og Else var på Fiskesprellkurs i mars, og der lærte de mye om bruk av fisk i barnehagen, og om hvor viktig det er å øke mengden fisk i kostholdet vårt. Det var et kjempebra kurs, og ble til et innlegg på planleggingsdagen vår 30. april. Nå ønsker vi å bringe dette videre til foreldrene via nettsida, og selvfølgelig også bruke enda mer fisk i barnehagehverdagen. Gode linker: www.godfisk.no og www.fiskesprell.no.

Ernæring og kosthold betyr mye for folks vekst og utvikling både i fosterstadiet, spedbarnsalder og barne- og ungdomsårene. Kostholdet tidlig i livet påvirker risikoen for å utvikle kroniske sykdommer som voksen, og også utvikling av ADHD kan skyldes kostholdet i tidlig alder.

Det er statistisk bevist at barn og ungdom spiser mindre fisk enn voksne. Vi bør få opp forbruket av fet fisk og fiskepålegg. (makrell i tomat, kaviar og lignende).

Fisk og sjømat er viktige kilder for livsnødvendige næringstoffer som protein, selen, B12 og jod. Fettet fra dagens kosthold bør komme fra umettet fiskefett.

Fettet deles inn i tre kategorier:
Mettet fett: melk og melkeprodukter, kjøtt og margarin.
Enumettet fett: forskjellige oljer, (jordnøttolje, rapsolje, solsikkeolje, olivenolje m.m.) havremel, peanøtter, korn, avokado, nøtter for å nevne noe.
Flerumettet fett: omega 3 er sjømat, omega 6 er vegetabilsk fett.

Vi kan ikke lage disse fettsyrene selv, derfor må vi få dem gjennom kosten.

Fisk deles inn i:
Mager fisk: mindre enn 2% fett (torsk, sei, uer, rødspette, hyse).
Halvfet fisk: 2-8% fett(kveite, steinbit, ørret).
Fet fisk: 8% fett eller mer( laks, ål, makrell, sild).

100g inneholder 50-200% av anbefalt dags dose.

Fet fisk og tran er de viktigste kildene til flerumettede fettsyrer, og vitamin D er viktig i forhold til hjerte- karsykdommer og fosterets utvikling.

Det er påvist at tran( omega 3) har positiv effekt på barns motoriske og sosiale evner, økt intelligens og bedre syn.

Eldre og spedbarn bør få tilskudd av D- vitamin. Mennesker trenger energi for å vokse og vedlikeholde kroppen.

Jod er det mye av i fisk. Det styrker stoffskiftet og regulerer hormonene i kroppen. Jodmangel kan føre til redusert vekst og mental tilbakegang. På verdensbasis er det jodmangel den mest utbredte mangelsykdom. Derfor jod i bordsalt.

Selen: vanligvis dekkes behovet for selen av kornprodukter. Men mange steder er jorda selenfattig. Fisk kan være med på dekke dagsbehovet. Selen er viktig for stoffskiftet.

OPPFORDRINGEN ER ALTSÅ: BRUK MER FISK!