Samefolkets dag

Vi feiret Samefolkets dag i lavvoen på mandag 6. februar.

I Kausvol gardsbarnehage er vi så heldige å ha en gutt fra samisk slekt i barnegruppa. Hans bestemor, Elin Sandvik, kom på besøk til vår feiring av Samefolkets dag dette året. Vi feiret dagen med Joik, samiske barnesanger, grilling av røkt reinsdyrkjøtt og historier fra samisk kultur.

Elin kom og viste oss sin flotte kofte fra Kautokeino og fortalte om særegenhetene for nettopp denne kofta. Barna var lydhøre for historiene som ble fortalt og fulle av spørsmål til Ahkku, som betyr bestemor på samisk.

Hun hadde også med seg reinsdyrkjøtt som barna grillet på bål. Dette smakte veldig godt og barna fikk en nydelig smaksopplevelse. - Nam så godt, og - Kan jeg få mer vær så snill? ble sagt mange ganger rundt bålet denne dagen.