Bursdagsfeiring

Litt om hva vi gjør her i barnehagen når barnet har bursdag. Og noen retningslinjer om bursdagsfeiringer hjemme.

Å feire bursdag i barnehagen er morsomt. Vi henger opp bilde og flagg ute som ønsker barnet velkommen i barnehagen. Vi setter bursdagsbarnet i sentrum med bursdagskrone og kappe mens vi synger bursdagssang og serverer det barnet har valgt å spise til sin feiring. De kan velge mellom fruktspyd, kjeks og ost, smoothie og fruktsalat, grønnsaker og dipp eller bær med vaniljekesam.

Å feire bursdag hjemme er også morsomt, og noe ungene blir veldig opptatt av etter som de blir eldre. Noen begynner å invitere barnehagevenner til bursdag når de er fire, mens andre syns det er greiest å vente til 5-årsdagen.

På foreldremøtet ble det enighet blant foreldrene
at pris på bursdagsgaver er 50 kr. Dette for at det skal være lettere for
foreldrene. Dessuten er dette en pris som brukes av mange klasser i skolen.

SU har hatt bursdagsfeiring som sak på sitt møte, og mener at det er viktig at vi som
foreldre og barnehage bidrar til at alle barn føler seg inkludert. Ungene
snakker mye om bursdagsfeiring når de kommer opp i fire-fem års alder. Det er
nokså vanlig at unger bruker «du får ikke komme i bursdagen min…» når de
midlertidig har en konflikt. Vi ønsker å motarbeide utestengelse, og mener at foreldrene har en viktig rolle i å lære ungene at alle skal inkluderes.

Derfor henstiller vi til foreldrene å invitere minimum alle barn i samme årsklasse i avdelingen barnet går. Hvis man vil invitere barn fra den andre avdelingen, så trenger man ikke be alle i samme årsklasse i den avdelingen.