Våre faste arrangementer

Vi har hatt forskjellige arrangementer i barnehagen og har funnet de arrangementene som passer for vår barnehage. Det er morsomt for barna å få vise fram barnehagen sin og det er bra for samarbeidet mellom barnehagen og hjemmene å treffes under litt andre omstendigheter enn i hverdagen.

HØSTFEST – Vi lager høstfest i barnehagen for foreldre og søsken. Vi selger grønnsaksuppe og hjemmebakte rundstykker, kaffe og kaker. Vi arrangerer denne høstfesten for å gjøre nytte av det vi har dyrket i kjøkkenhagen i løpet av sommeren og som et ledd i forståelsen av barnehagens ideologi ”fra jord til mat til jord”. Vi har fokus på en fadderaksjon som heter Forut hvor vi blir kjent med hvordan barn i andre land lever livene sine noe anerledes enn våre. Og pengene fra det vi selger går til utdannelse og opplysning.

LUCIA – Vi feirer Lucia i barnehagen. Skolegruppa går i luciatog til alle avdelingene den 13. desember dersom dette er en ukedag. Dette er et arrangement bare for barna. Bilder vil bli lagt ut på nettsida.

NISSEFEST – Barna er kledd ut som nisser på dagen i barnehagen. Vi driver med mange nissegreier denne dagen. Klokka tre møtes foreldre og barn i barnehagen til servering av grøt, saft, kaffe og pepperkaker. Vi synger julesanger og setter ut grøt til nissen på låven. Kanskje vi får lov til å hilse på nissen?

FARGEFEST – En dag i februar arrangerer vi fargefest. Både barn og ansatte kler seg i fargerike klær eller det som måtte passe av utkledning. Vi koser oss med god mat, leker og har det gøy.

VINTERAKTIVITETSDAG – Arrangeres på Holmen for familiene. Aktiviteter etter vær og føre. Dette er et arrangement som foregår på helg. Arrangør er samarbeidsutvalget.

PÅSKEFROKOST – en dag den siste uka før påske lager vi frokost til barn, foreldre og ansatte.

17. MAI TRENING – vi øver oss på å gå i 17. mai tog. Stange skoles musikkorps spiller. Vi går i tog, har med flagg, synger og roper hurra. Etter toget er det servering av saft, kaffe og kaker. Barn, foreldre, søsken, besteforeldre, tanter og onkler, venner og kjente er velkomne til å delta.

SOMMERFEST – Fellesarrangement for hele barnehagen på Holmen, vi kaller det kurvfest, hver familie tar med seg det de ønsker. Litt underholdning fra unga og vi har en ettermiddag til hyggelig samvær.

SOMMERTUR – I juni drar vi på sommertur. Turene blir planlagt fra år til år ut i fra hva slags tema vi jobber med. Noen ganger er turen i nærområde i barnehagen andre kan være at vi kjører avgårde.

SKOLEGRUPPEOVERNATTING – I september får Skolegruppa oppleve duejakt. Vi har erfarne jegere i Kausvol. Det blir en opplevelse av samarbeid, vennskap og fellesskap ute på Holmen. Der er det overnatting og kveldskos og skolegruppa legger et godt grunnlag for det siste året de skal ha sammen i barnehagen.