Klær og utstyr

Barna trenger gode og varme klær i barnehagen.

I kassa i garderoben trenger vi et ekstra skift av både inneklær og uteklær. Om barnet holder på å slutte med bleier er det ofte nødvendig med flere skift. Ta gjerne med lue, votter og lignende selv tidlig på høsten og seint på våren, det er ofte kaldt på morgenen. Været skifter ofte i løpet av dagen, og det som ser ut som det blir en dag med fint oppholdsvær kan plutselig bli regnfylt. Det blåser også ganske mye her. Men har vi gode klær så blir det en fin dag uansett.

Til vår og høst anbefaler vi gummistøvler, regntøy og uforet dress i tillegg til klær, jakker og joggesko som tåler å brukes ute i barnehagen. Ullundertøy er det beste hele året. Særlig er det viktig med ull på føttene.

Om vinteren anbefaler vi ullundertøy, tynne og tykke ullsokker, tykk ullbukse og genser. Foret eller uforet dress, eller bukse og jakke, gjerne med gummi/annet vanntett materiale på utsatte steder og gode og varme vintersko. På ”nullføre” og slaps er cherrox eller forede støvler ok. Ofte må vi ha regnbukse utenpå dressen, og da er det viktig at klærne er store nok. Det er kjempeviktig at strikken på dress/regnbukse til å ha under skoene er i orden.

Hvorfor anbefaler vi ull? Ull regulerer varmen og holder barna varme selv om de blir fuktige, for eksempel når de svetter på føttene. Sokker eller strømpebukse i bomull vil da gjøre at barnet begynner å fryse. Vi er avhengige av at barna er varme og tørre for å trives ute og få gode naturopplevelser i allslags vær. Vær oppmerksom på at polyesterfleece er mye mer brannfarlig enn naturmaterialene bomull og ull.

Om sommeren bør barna ha solkrem, solhatt/caps og lette klær som beskytter barna mot for mye sol. Husk å smøre barna med solkrem før de kommer i barnehagen! Vi gjør det igjen i løpet av dagen.

Alt utstyr må merkes! Merkelapper finnes i et stort utvalg på internett. Vannfast tusj fungerer også veldig bra!

Når barna er ute på tur er det en del praktiske ting vi er avhengige av at fungerer hvis barna skal få den rette og gode opplevelsen av det å være på tur i all slags vær. Barna trenger en god sekk som sitter godt på ryggen og ikke sklir ned fra skuldrene. Gjerne med brystreim. Sekken skal inneholde matboks og drikkeflaske med vann, sitteunderlag, en pose med skift, ekstra bleie for de som bruker det, og ekstra votter. Alt dette blir fort for tungt for de minste, men da tar vi ofte ut skiftetøyet og putter det i voksensekkene.