Åpningstider i barnehagen

Fra tid til annen får vi spørsmål og ønsker om vi kan utvide åpningstida i barnehagen. Det er forståelig at enkelte foreldre sliter med å rekke å være i barnehagen før halv fem, eller gjerne skulle vært på jobb litt før på morgenen.

Åpningstida i barnehagen vår er fra halv åtte til halv fem. Vi er veldig glad for at vi har kunnet beholde denne åpningstida. Det er fordi dersom vi skal utvide i en eller begge retninger så vil det få store konsekvenser for bemanninga midt på dagen.

Vaktene i barnehagen er 7,5 time. De ansatte begynner litt før halv åtte på tidligvakt og slutter rett etter halv fem på senvakt. Tidligvakta er ferdig klokka tre. Det betyr at vi må være ferdig med alle ettermiddagsrutiner senest kvart på to. I Førå`n betyr det at alle små må være tatt opp etter soving, alle må være påkledt og ferdig til å være ute resten av dagen, ettermiddagsmåltidet må være unnagjort og ryddet opp. Og bleieskift etter måltidet bør man være godt i gang med.

I stor avdeling betyr det at vi er tilbake i bhg fra tur og ferdig med ettermiddagsmat til klokka tre. Sekker må være pakket ut og de som er blitt våte på tur må ha blitt skiftet på.

Så tida mellom halv to og tre er en veldig travel tid i barnehagen.

Dersom vi velger å åpne en halv time før så betyr det at alle disse rutinene må være unnagjort en halv time tidligere. Barna må tas opp, kles på og serveres en halv time før. Det betyr ganske mye for vår hverdag om vi kan være på Holmen til klokka to eller om vi må gå derfra allerede ett.

Når tidligvakta går, så blir det to igjen på stor avdeling til klokka kvart på fire-fire, og den siste timen er det bare en igjen. Da rekker man kun å holde oversikt over barna og snakke litt med foreldrene. Det kan ikke være rydding og slikt igjen da.

Så vi er kjempeglad for at vi har fått lov å beholde åpningstida, og mener at det har stor betydning for kvaliteten i vår barnehage. Men dersom du som forelder har virkelig problemer med åpningstidene våre, så ta for all del kontakt med oss. Det kan jo være at vi kan finne løsninger likevel. Eller ta det opp med SU-representantene, så kan vi ta en diskusjon i Samarbeidsutvalget.