Duejakt

September er tiden for årets duejakt for skolestartere i Kausvol Gardsbarnehage. Barna lager egne trebørser i forkant som vi bruker på jakt. Vi setter oss på post, setter ut lokkeduer og venter på at duene skal komme! På menyen står forhåpentligvis duebryst og egg og bacon. Ekte jegerkost! En fin dag med forventningsfulle barn, tålmodighetsprøver, undring og glede over eventuelt en due på bålet!

Onsdag 4. september var dagen for årets duejakt.

Etter en liten fotoshoot utenfor låven, beveget vi oss mot Næstenhaugen siden det hadde blitt observert duer der de siste dagene. På veien bort dit fløy det er par duer over oss. Men dessverre så unnslapp de med livet i behold.
Vi rigget oss til på to plasser inni Trollskogen. En gruppe på toppen av haugen og en gruppe nede i skogen. Vi satte ut lokkeduer på jordet. Vi så et par duer, men ingen kom helt på skuddhold.
Etter en stund ble det en liten utfordring å sitte helt stille, så vi valgte og forflytte oss til Holmen. Akkurat idet vi skulle samle «jaktlagene», smalt det fra toppen av Næstenhaugen. Litt usikre var vi om det ble var en due eller en kråke. Vi gikk forventningsfulle ut på jordet for å se fangsten. Der ble det konstatert at byttet var en kråke. Etter litt undersøkelser av kråka ble vi enige om at reven skulle få den til middag. Det ble dermed ingen duer på oss, men Stian og Stian hadde jukset litt og skutt 3 duer dagen før. Disse tok vi med til Holmen for å tilberede de der.

På Holmen la vi frem duene, som på en måte fikk et nytt liv en stund. De ble nøye studert. De fikk sjekk på vinger, nebb, øyer og klør. Et par av duene fikk en ekstra «flytur», men møtte på mange nye jegere underveis. Tror den ene duen ble «skutt» 10-12 ganger. En annen due fikk være med jentene. Den fikk masse kos og stell. Tror jammen den fikk litt lipgloss også

Etter mye lek, kos og undring skulle duene bli mat. Ingen store protester på det, ble bare litt ekstra kos og klapp før de gikk i gang med å fjerne fjær og vinger for å finne duebryst.

Til lunsj hadde vi ekte jegerkost, egg og bacon. Og duebryst med fløtesaus til de som ville smake. De fleste tok en smakebit.

Etter lunsj så vi på at Stian B skjøt på blink, og vi fikk se hva som var inni en patron.

En fantastisk dag for både små og store

Hilsen Stian, Stian og Nina