Vår beste dag

Av og til har vi opplevelser som virker skjellsettende, som setter spor, som utvikler oss. Jeg hadde en slik opplevelse en junimorgen. Solen varmet allerede klokka ni, noe den ikke har gjort for ofte denne våren.

Jeg var ute på en løpetur, hadde løpt forbi åkrer som begynner å gulne, forbi grønne hager, ugress i veikanten, gressende kuer og summende fluer. Men ikke et menneske å se. Jeg begynte å få godfølelsen, og svingte inn i et skogholt på en sti.

Akkurat da, mens sola sendte sine stråler gjennom trærne, gresset sto vått på bakken og jeg så utover det fantastiske Stange-landskapet, så spilte Ipod’en i ørene mine sangen ”Vår beste dag”, skrevet av Erik Bye og aldeles nydelig framført av Marit Larsen. Gåsehud på kroppen og følelser strømmet på. Etter det vi har opplevd av forferdelige ting i regjeringskvartalet og på Utøya, så er det mange som kan spørre seg – hva er meningen med livet vårt? Hva er vår misjon?

Det sto så klokkeklart for meg, der ute i skogen, at vi er så utrolig heldige, vi som bor i Norge. Vi har alt vi kan drømme om, vi har ren flott natur og vi har demokrati. Det som virkelig betyr noe – det er at vi skaper et samfunn som fostrer gode nye mennesker som kan overta samfunnet etter oss og videreutvikle det i positiv retning.

Og der har vi som jobber i barnehager en av samfunnets aller viktigste jobber! Vi er med og preger den oppvoksende generasjon, sammen med foreldrene, i et samspill for nettopp å kunne gi hvert enkelt barn et miljø som gir dem alle muligheter til å vokse og utvikle seg. Og for å kunne gjøre denne jobben, så er det viktig at vi som er voksne tenker over hvilke verdier og tankesett vi formidler. Det er ikke likegyldig hva vi sier rundt frokostbordet – enten det er hjemme eller på jobb. Et positivt grunnsyn er så viktig. Alle kan vi forbedre oss, og selvfølgelig kan naboen eller butikkekspeditøren, eller politikeren også forbedre sin service og sin imøtekommenhet, men ved å irritere oss over andre så skaper vi bare problemer for oss selv!

Hvis jeg blir irritert på mine barn, noe jeg kan slumpe til å bli av og til, så preller det av dem som vann på ei gås. Det er bare jeg som plages med det! Oppdragelsen skjer via de verdiene og holdningene vi preger våre barn med gjennom de handlingene vi gjør – og ikke så mye via den muntlige kjatringa og masinga? Spør en ungdom om det…og tenk over hva vi bruker energien vår på.

Og dette med positivitet syns jeg den sangen Vår beste dag formidler så utrolig bra. Mangt skal vi møte- og mangt skal vi mestre, men dersom vi har det utgangspunkt på morgenen at jeg rett og slett står overfor min beste dag – hvilke uante muligheter ligger ikke foran oss? Vårt blikk er fritt og ryggen er rank, vi stoler på oss selv. Men Erik Bye lover oss ikke bare rosenrøde dager, det vil være dager som krever mye av oss. Men om denne dagen har skjenket oss litt av hvert, så kan likevel morgendagen bli vår beste dag!

Dette barnehageåret som står foran oss, det kan bli vårt beste år. Vi har mye av det som skal til, vi har dyktige og ressurssterke voksne, vi har en ideologi som vi tror på, vi har omgivelser vi er glade i og barn vi er stolte av, og vi har flotte foreldre vi har et godt samarbeid med. Det betyr ikke at vi ikke har forbedringsmuligheter. De skal vi også se, og jobbe med. Men sammen skal vi likevel se framover og tenke: Dagen i dag og i morgen – skal bli vår beste dag! Takk Erik Bye og Marit Larsen!

Vår beste dag

Kom og lytt til lyset når det gryr av dag
Solen løfter sin trompet mot munnen.
Lytt til hvite sommerfuglers vingeslag;
Denne dag kan bli vår beste dag!
Stien som vi gikk i går er like ny,
Hemmelig som ved vårt første morgengry;
Mangt skal vi møte – og mangt skal vi mestre
Dagen i dag – den kan bli vår beste dag.

Kom og lytt til dypet når vi ror mot dag,
Hør, maneten stemmer sine strenger.
Løfterik er tonen i et fiskevak,
Denne dag kan bli vår beste dag!
Fjorden vår er like ny og blå og blank,
Blikket ditt er fritt og ryggen like rank,
Mangt skal vi møte – og mangt skal vi mestre
Dagen i dag – den kan bli vår beste dag.

Kjære lytt til mørke når vår dag er gått,
Natten nynner over fjerne åser.
Mangt har dagen skjenket oss av stort og smått,
Mer, kan hende, enn vi har forstått,
Månen over tun og tak er like ny,
Men tier stille om vårt neste morgengry.
Mangt skal vi møte – og mangt skal vi mestre
Dagen i dag den kan bli vår beste dag.
Mangt skal vi møte – og mangt skal vi mestre
Dagen i morgen skal bli vår beste dag.