Sylteagurker

Vinteren 2022/2023 satte vi til livs mengder med sylteagurker. Vi spiste det på skivene med mange ulike typer pålegg under, til julematen og de varme måltidene. Så var det noen som begynte å undre seg over hvordan sylteagurker blir laget..

Dette var starten på prosjekt sylteagurker i barnehagen. I vinter sådde vi derfor mange bittesmå agurkfrø. Vi stelte og passet på dette frøet i håp om å få se at en grønn, liten spire skulle brøyte seg vei i den mørke jorda for så å finne veien opp mot sollyset. For frøene trenger akkurat passe mengde vann, akkurat passe med lys og akkurat passe temperatur. Øyvind laget hyller til vinduene våre der det er mest sol. I ventetiden så vi på bilder om hva som skjer under jorda. Hver dag sjekket vi pottene med de små frøene, og plutselig en dag og til stor jubel, kunne vi se spirene. Hele våren fulgte vi med på utviklingen, spire, to blader, stilk og ett nytt større blad. Plantene overlevde helger, vinterferie for de mest entusiastiske plantepasserne og påskeferie for alle.

På den planlagte dagen for oppstart i kjøkkenhagen, kunne vi ake og leke i snøen enda. Vi utsatte og utsatte utover den sene våren, både forberedelser og utplanting. Her lærte vi om hva de skjøre agurkplantene trenger før de kan komme ut. Varm jord, nok gjødsel, riktig fuktighet, litt ly og tak over hodet. Hvorfor kan vi ikke bruke fersk hønsemøkk til gjødsling? Den er altfor sterk, kraftig og næringsrikt så agurkene våre ville dø. Høenes bæsj må faktisk ligge ett år ute før vi kan bruke den. All jobben vi har gjort i fjøset, alle trillebårene vi har kjørt ut kommer til nytte. Godt vi har samlet i noen år.

Ivrige barn og voksne har passet godt på i kjøkkenhagen. Plantene har fått ha vannsprederen vår i sommer og når vi kom tilbake etter ferien var det kjempe mange, ferdige agurker. Vi plukket, renset, badet agurkene i saltlake og skjærte dem i skiver. NÅ begynner de å ligne på sylteagurker. Heldigvis har vi tatt vare på rødbete- og sylteagurk glass fra i vinter. Vi vasket, desinfiserte glassene og kokte lake. Det luktet både godt og litt rart. Den siste delen av prosjekt sylteagurk var det fint med hjelp fra en voksen, da både glass og lake var veldig varmt. Spennende var det å være med og se på.. Nå venter vi på at de skal bli klare for en smakebit. Så gjenstår det å se om de hjemmeproduserte sylteagurkene blir en like stor suksess..