Hva trenger barnet av klær og sko på høsten?

Plutselig ble det høst - eller forresten så er det jo oktober, og sommeren er definitivt forbi. Det er på høy tid å sjekke barnet, kassa og sekken for innhold. Sommerens shortser og bomullsklær har barnet ikke behov for lenger. Nå er det ull som gjelder! Det er veldig viktig at barnet ditt har gode klær som holder hele dagen. Da er grunnlaget lagt for en fin dag i barnehagen.

Se ut av vinduet, sjekk yr.no og gradestokken før du kler på barnet.

Klærne skal ha navnet til barnet på lapp eller med tusj.

Regnbukser og dresser skal ha strikk under foten.

Klær og sko skal være store nok.

Sekken og kurven skal sjekkes for innhold daglig. Sekken skal passe barnet og tåle en regnskur. Et godt tips er å vaske sekken og så vaske en gang til med impregneringsmiddel.

Hva trenger barnet å ha på seg?

Barna på Grønn og Blå skal ut enten umiddelbart etter frokost, eller litt senere på formiddagen.

De trenger en langermet trøye i ull og en ullstillongs, samt gode sokker i ull på foten. De trenger ikke bukse utenpå der.

Mellomlaget kan være en bukse og genser i tynn ull. Fleece anbefaler vi ikke, da det er mer brannfarlig enn ull. Men noen barn klarer absolutt ikke ull, og da er fleece bra. Velg tykkelse på mellomlag etter gradestokken.

Ytterlaget er en uforet dress foreløpig. Når gradestokken kryper under null hele dagen og vi får snø så er det på tide med foret dress. Er det ikke meldt regn så er det bra med en dress/bukse og jakke. Det bør tåle en del fuktighet uansett om det ikke regner.

Blå: Dersom det er meldt regn må regnbuksa på fra du leverer barnet. Vi kan ikke hente regnklær i garderoben etter frokost.

I tillegg trenger barnet gode votter som tåler regn, samt lue som holder vinden ute. En god hals, helst i ull. Bomullshalser som blir våte blir som et kaldt omslag rundt halsen og det er ikke godt. Oppi skoene må det være plass til et ekstra par sokker.

Hva trenger barnet å ha i sekken sin?

* Ekstra votter

* Ullstillongs, langermet trøye i ull, tynne ullsokker og tykkere ullsokker, truse - dette skal ligge i en pose slik at det ikke blir vått når det regner.

* Matboks og drikkeflaske

* Sitteunderlag

Hva trenger barnet i kurven i garderoben?

* Truser

* Stillongs i ull

* Langermet trøye i ull

* En ekstra ull/fleece mellomlag genser og bukse