Temamøte om kosthold og ernæring

Onsdag 15.2 inviterte vi til temakveld for foreldre med ernæringsfysiolog Laila Dufseth. Hun har lang erfaring innen sitt fagfelt, og er spesielt opptatt av næringsrik og sunn mat for barn.

Vi har samarbeidet med Laila siden oppstarten av barnehagen - og hun har både hjulpet oss med kostholdsveiledning i valg av bursdagsmeny, råvarer og planlegging av ukesmenyer og med slike temakvelder.

Hun tok oss gjennom kvelden med praktiske tips, gode råd og masse inspirasjon til hvordan vi som foreldre kan lage en god og næringsrik matpakke til barna våre og til oss selv.

Det viktigste å tenke på er at barna skal få mat både hjemme og i barnehagen som gjør at de i løpet av dagen får i seg 5 om dagen av grønnsaker og frukt, nok fiber og sunt fett. Kort sagt "grovt, grønt og gunstig fett"!

Helsedirektoratet har utarbeidet en veileder og en plakat med hva som er bra mat i barnehagen, og den kan dere se på her: Plakat om bra mat i barnehagen

Live og Astrid hadde forberedt en matboks til deltakerne, som inneholdt forskjellig grønnsaker, middagsrester og brød med pålegg. Det ble veldig godt mottatt, og smakte deilig.

Deltakerne ble tydelig veldig inspirert og det ble mye god dialog og samtale rundt temaet mat og barn.