Månedsbrev for januar på skolegruppa

Hei og godt nytt år!!!

Etter en lang pause fra skolegruppesamlinger i desember var gleden stor når vi endelig kunne møtes sammen igjen. Ivrige og glade barn var ikke vanskelige å motivere til felles lek og læring den første uka i 2017.

Først litt oppsummering fra november og desember :-). I november jobbet vi med tall og mengder på skolegruppa. Spennende tema for barna – vi telte masse, sammenlignet mengder, tall og spilte ulike spill. Vi dro på besøk i banken hvor vi bl.a. ble fortalt om hva banken er og hvordan de jobber der, besøkte banksjefen på kontoret hans, så på film, tegnet og fikk boller - en lærerik og morsom tur.

I desember ble det ingen faste skolegruppesamlinger, men vi har fått være litt sammen allikevel :-). Den 7.desember dro vi på Lussi – forestilling på Domkirkeodden. Her må jeg skryte av barna og hvor flinke de var på denne utflukten. De gikk fint på rekke, passet seg for trafikken og sto rolig i kø, uten at vi voksne sa noe. Selv om forestillingen var lang, satt de fint på plassene sine og fulgte med det som skjedde på scenen. Det var rett og slett fryd å ha de med seg! Den 13. desember gikk vi Lucia-tog rundt hele Kausvol, sang og delte ut Lussekatter. Vi har også fått laget leverpostei sammen med Marianne, som dere fikk i matposene til jul – håper den smakte :-)

I januar skal vi jobbe med tema: måling. Målet her er at barna skal:

-          oppleve glede ved å utforske sammen med andre,

-          få erfaring med målebegreper,

-          få erfaring med ulike størrelser og mål gjennom å sammenligne,

-          bruke egen fantasi til å finne alternative metoder for å finne svar.

For å ikke gjøre temaet for komplisert, fokuserer vi på begrepene: lang/kort, stor/liten og tung/lett. Vi kommer også til å jobbe med ulike tidsbegreper og klokke.

Hilsen

Jane, Anders og Ewelina J