Månedsbrev for september 2016 på skolegruppa

Da er vi godt i gang med skolegruppe- samlingene. Det er en veldig fin gjeng vi har med oss i år. Tur til Ottestadstien gikk veldig bra og ga mer smak for både store og små. Noen rips og bringebær var fortsatt å finne på buskene ved stien - det var godt, noen synes også det smakte godt med korn. Vi snaket litt om hva som var dyrket på jordene vi gikk forbi og hva slags mat vi kan lage av det. «Her vokser det mye pommes frites»- sa en av barna da vi passerte potetåkeren :-) En forlatt husmannsplass ble også grundig utforsket sammen med Ragnhild – mye spennende å kikke på og undre seg om.

Vi har begynt med forberedelsene til duejakta, børsene er snart ferdige. Barna begynner å glede seg til overnattingen og vi er veldig spente om det blir noen duer på oss i år. Eget brev med informasjon om duejakta og overnatting er sendt til dere på e-post.

Andre turer vi hadde i august gikk til Holmen. Vi hadde fokus på å male børser, samt bli litt kjent med hverandre og finne ut hva vi liker å gjøre når vi er på tur. Vi hadde med oss noen bøker i sekken og flere hadde stor glede av å lese de sammen eller alene – dette kommer vi til å fortsette med på framtidige turer da det er i tråd med barnehagens satsningsområdet for i år som er: språk, tekst og kommunikasjon. Noen teater forestillinger blir det også innimellom, da det så ut til å fange alle barna og det stimulerer til videre lek med språk, teater og fortellinger.

Vi hadde bare en samling i Kvila i august. I samlingsstunden begynte vi å lære «Skolegruppe sangen», repeterte regla for august og snakket litt om familiene våre. Etterpå klippet og limet vi familiediagrammer (hvor mange gutter og jenter bor i barnas hjem) og tegnet opplevelser fra turen til Ottestadstien – mange fine tegninger ble det :-) Etter lunsj var det litt frilek, bygging med "magformer" (magnetiske trekanter og kvadrater som kan settes sammen til to- og tredimensjonale figurer), lego og puzzlespill. Det så ut som barna koste seg både med oppgavene og de andre aktivitetene i Kvila.

I september skal vi jobbe med temaer: «Meg selv» og «Mønster».

Mål for tema «Meg selv» er at barna skal:

-          Få positive opplevelser ved å fortelle om seg selv.

-          Få kjennskap til personlige opplysninger, som adresse og fødselsdato.

-          Erfare at barn er både like og ulike.

-          Lære å kjenne sine egne styrker.

Gjennom arbeid med mønster skal barna:

-          Ha gode opplevelser sammen.

-          Utforske egen kreativitet og fantasi.

-          Få en bredere bevissthet om hva mønster er.

-          Oppleve skaperglede, både alene og sammen med andre.

I tillegg til de faste aktivitetene, skal vi også lage pynt til høstfesten og skjære grønnsakene til suppa som serveres denne dagen.

Datoer for september:

12.09 – duejakt med overnatting

29.09 – Høstfest

Vi håper på en fin september :-)

Ewelina, Jane og Anders