Månedsbrev for september 2015 i Kvila

I Kvila er vi kommet godt i gang med turer, aktiviteter og lek. I august har vi lagt spesielt vekt på å skape gode og trygge relasjoner mellom alle i Kvila. Vi har overtatt fem nye barn fra Førå’n, og to «nye» voksne inn i personalgruppa. Dette har gått veldig bra. Og for min del var det veldig hyggelig å komme tilbake i Kvila etter ett års permisjon. Ser fram til et år der vi kan formidle deres barns opplevelser i Kausvol, og et godt samarbeid med dere foreldre. Lurer dere på noe så ikke nøl med å spørre. Vi er her alle for å hjelpe så godt vi kan. Vi har brukt tida fram til nå på å bli godt kjent med hverandre, utarbeide gode rutiner for hverdagene våre i Kvila og på turdagene våre.

Skolegruppa er i gang. De hadde en fin tur langs Ottestadstien. Snart venter årets store begivenhet seg, nemlig overnatting på Holmen og duejakt. Det er en veldig ivrig gjeng som samles hver tirsdag og onsdag.

I september skal vi komme i gang med årets gjennomgående tema, nemlig kropp, bevegelse og helse. I den forbindelse arrangerer vi sykkeluke uke 37. Send gjerne med sykkel og hjelm. Så ordner vi sykkelturer gjennom hele uka. Syklene kan stå inne i garasjen hele den uka. Vi skal og ha aktiviteter der barna skal bruke muskel og leddsansene, vi skal sparke ball og ulike aktiviteter der vi skal hoppe. Dette er aktiviteter som kommer utenom de fastlagte aktivitetene som står på månedsplanen. Det er et gjennomgående prosjekt som strekker seg ut til november måned.

I september skal vi ha fokus på innhøsting, og hva vi kan lage av bærene fra bærbuskene.

Ellers er det mye som skjer i september. Vi skal bake rundstykker og lage urtesmør. 18.september skal 4-åringene på tur til Veflingstad for å plukke/kjøpe grønnsaker til høstfesten, som er torsdag 24.september klokka 15-16.30. Da er alle velkommen til å spise grønnsakssuppe i Kvila. Hit kommer også Låven. Ta med noe å spise av og med!

Uke 38 er det internasjonal brannvern-uke. Skal da bli kjent med Eldar og Vanja. Dette er to dukker som er med i et ferdig pedagogisk opplegg til barna. Vi skal snakke om brann, nødnummer og hva som er lurt å huske på/gjøre ved eventuell brann. Det blir to brannøvelser i løpet av denne uka.Vi kommer også til å få besøk av brannbil i barnehagen onsdag 16.september.

Vi har mye utstyr og to dager sammen med låven nå. Blir mange barn, og mye like klær og sekker. Veldig viktig å navne alt utstyret til barna.

Jeg kommer til å starte med foreldresamtaler uti september engang. Jeg vil ha en samtale med alle i Kvila nå i høst. Så blir det Ewelina som tar skolegruppa til våren. Liste kommer til å bli hengt opp i gangen i Kvila. Håper alle finner en tid som passer. Ellers tar dere bare kontakt med meg.

Hilsen Hege og mine gode medarbeidere Ewelina, Jane, Else og Hanne.