Månedsbrev for april i Kvila

Mars var en måned med store variasjoner – etter å ha opplevd våren for fullt og fått kjenne fikk kjent på varmen den bringer de siste ukene, har vinteren slått tilbake med full kraft de siste dagene  Vi har fått sett mange vårtegn når vi var på tur og rundt i Kvila, blant annet hestehov, gåsunger og andre blomstrer som kommer opp fra baken. Vi har hørt traner og observert svaner ved Holmen. Veldig spennende å følge med endringene som skjer rundt i naturen. Vi ser at barna trives veldig godt ute om dagen og er veldig ivrige på å komme seg fortest mulig ut. Det er godt å ha litt mindre klær på seg og begynne med litt mer vårlige aktiviteter som sykling, sandkasselek, fotball, osv. Vi håper vinteren slipper taket og våren kommer for godt etter påsken.

I begynnelsen av mars har vi sådd agurker, tomater og paprika til drivhuset vårt og paprikaplanter som hvert barn etterhvert kan ta med seg hjem. Nå har alle begynt å spire og agurkene har faktisk blitt ganske store de siste dageneJ Drivhuset har også blitt ryddet av ivrige gartnere og er klar for de nye plantene så fort temperaturen ute tillater det.

Fuglekassene på Holmen har blitt rensket og er klare for å ta imot nye beboere – vi skal følge med om det er noen som flytter inn. Det har blitt observert en del aktivitet rund fuglekassa vår ved inngangen, så det blir morro å se om det blir fugler i den i år også.

Ute i Kvila har vi skaffet oss en del ulike naturmaterialer og planker, som vi ser barna benytter seg så fint av under lek i sandkassa.  De bygger veier, bruer, borger og garasjer. En uke har vi gravd etter skatter i sandkassa og fant mange diamanter som «noen» mistet der – det var veldig spennende og mange ivrige barn lette etter dem. Vi har også fått snekret oss en liten kjøkkenbenk ved sandkassa – barna hjalp til å vaske veggen, skru på plass hyllene og montere koketoppene. Barna synes det er så fint å kunne være med på å lage lekekroker sammen med oss og medvirke på hvordan de skal utformes. Vi ser mye bra lek rundt i kjøkkenhjørnet og vi får servert de deiligste sand-muffinsene om dagen.

I garasjen har vi så vidt begynt å lage oss et lite snekkerverksted – vi fikk tak i en høvelbenk og nye hamrer, men mangler fortsatt noen hyller og kasser til å sette utstyret vårt i, men vi har smått begynt å sage og skru litt her og der. Veldig spennende aktiviteter som barna deltar ivrig i. Disse blir det mer av i april.

Inne har vi drevet en del med påskeaktiviteter denne måneden. Barna har blant annet malt egg, som de har blåst ut selv, laget påskehøne/påskehare fra melkekartonger, som vi sådde karse i – de ble utrolig fine. Vi har også laget påskeharer hvor vi brukte barnas fotavtrykk – mange morsomme harer pynter nå avdelingen vår.  Det var veldig morsomt å bli kilt med pensler under foten og godt å få et varmt fotbad etterpå – nye spennende sanseopplevelser som vi ikke opplever så ofte i barnehagen.

Påskefrokost var som alltid et veldig koselig arrangement. Hyggelig at så mange av dere hadde mulighet til å spise frokost sammen med barna og få til en liten prat med oss og andre foreldre ved bordet. Det er så hyggelig å kunne få prate med dere i en annen situasjon enn ved levering/henting og det setter vi veldig stor pris på.

Vi har også markert den store vaffeldagen den 25.mars – da byttet vi frukt med vafler, til stor glede for store og små.

Vi har hatt noen samlinger om påsken og påskebudskapet. Barna hadde mange ulike spørsmål og teorier ift dette temaet. Spennende å høre barnas refleksjoner og forklaringer rundt det som skjedde og hvordan Jesus kunne stå opp fra døden.  Vi har også laget et fat med ulike påskesymboler og konkreter som billedliggjør påskebudskapet og den norske påske tradisjon. Barna har veldig mange tanker og ulike erfaringer rundt dette temaet, så det ble mange gode samtaler under måltidene.

Andre samlinger i mars handlet om vennskap og hva det innebærer å være gode venner og dette skal vi fortsette å ha fokus på i april, både under samlinger og i hverdagen. Vi skal lage en liste sammen med barna med egenskaper en god venn bør ha. Etter hvert får også alle barna et hjerte hvor vi skal skrive egenskapene andre barna setter pris på hos det enkelte barnet.  Disse kommer vi til å henge opp og lese så ofte vi får anledning til.

Ellers i april skal vi så flere grønnsaker som vi forkultiverer inne før vi setter dem ut i kassene.  Vi skal rydde ute og snekre grønnsakskasser sammen med barna. Vi fortsetter også å følge med endringene i naturen og på jordene rundt barnehagen.

Det er tid for foreldresamtaler snart – de som ønsker samtale nå kan skrive seg på lista jeg har hengt opp på inngangsdøra. Jane er ferdig med samtalene med skolestartere.

Bursdagsbarn i april er Nils Henrik som blir 5 år og Sine Elida som fyller 4 år. Hurra for dem!!!

Viktige datoer i april:

•          7.april – Ha med dag