Månedsbrev for mars i Kvila

Da er nok en flott vintermåned tilbakelagt. Vi har vært veldig heldige med været og vinteren har spilt på lag med oss. Barna har gått masse på ski, en del på skøyter også. Vi har bygd skulpturer, gravd snøhuler i snøhaugene Erling har laget for oss og akt masse. Vi ser at mange har blitt utrolig flinke til å gå på ski mens noen har lært seg å gå på skøyter. Synes vi er veldig privilegerte som har fått så fine løyper rundt barnehagen og den fine skøytebanen i år. Dette bidrar til at barna kan finpusse sine ferdigheter i ro og fred og i trygge omgivelser og oppleve masse mestring hver dag.

Karnevalet var en vellykket fest i år. Det ble mange fine kostymer og glade barn i barnehagen denne dagen. Vi danset masse, fisket etter godteri og koste oss med de aktivitetene barna hadde lyst på. Pølser i lompe smakte veldig godt til lunsj og gelen var en søt avslutning av dagen.

Samefolkets dag var også en fin feiring. Alle barna fikk bake hvert sitt Ghakko – brød, og det smakte veldig godt. De som ønsket det grillet en bit av reinsdyrkjøtt. Vi smakte på Tjälknöl: reinsdyr stek som lå i salt vann over natta, samt ulike typer reinpølser. Det ble også lasso kasting og andre aktiviteter ute. Inne i lavvoen fortalte Marianne barna om noen samiske tradisjoner, visste frem klær og bilder. En lærerik og spennende dag der barna fikk innsikt i samiske tradisjoner og kultur.

Vinterlekene var en vellykket dag tross litt ruskete vær. Alle avdelingene deltok i mange forskjellige aktiviteter: bl.a.: hinderløype på ski, aking for å treffe en ring, kasting av erteposer på blink og maling på snøen. Det smakte veldig godt med pølser grillet på bål. Alle fikk diplom og en velsmakende medalje laget av sjokoringer etterpå. Fint å samarbeide med de andre avdelingene og bidra til en annerledes og herlig dag for alle barn og voksne på Kausvol.

Av inne aktiviteter så ble det masse legobygging i februar. Vi har laget et stort fastelavnsris som vi pyntet med ute og bakte fastelavnsboller.

I mars har vi litt mer vårlige aktiviteter på planen. Vi skal så grønsaker drivhuset og paprikaplanter som hvert barn kan ta med seg hjem. Blir spennende om vi klarer å få noen frukt av disse i år også. Kreative aktiviteter denne måneden er knyttet til påsken, vi skal også samtale om påsken og hvorfor vi feirer den.
Mot slutten av måneden skal vi renske fuglekasser som vi har ansvar for og prate litt om trekkfugler som kommer tilbake nå på våren.

Det er litt mindre å finne på ute i Kvila om dagen, da vi må stenge arealet bak Kvila og i ballbingen pga. store mengder gjørme. Vi har derfor bestemt å gå litt mer på turer i nærområdet. Vi skal se etter vårtegn, og ha andre typer aktiviteter på tur.

Vi kommer til å starte med en metode som heter: Unger kan – den bygger på en løsningsorientert (LØFT)tilnærming til barns utfordringer og ferdigheter. Målet er å inspirere barn til å lære seg ulike ferdigheter, løse problemer og kvitte seg med uønsket atferd. Det er en metode som i stedet for å forsøke å få barnet til å slutte med uønsket atferd, hjelper det til å lære seg en ferdighet som reduserer eller fjerner problemet. En morsom og spennende måte å jobbe med for både store og små – vi gleder oss. Vi begynner med noen få barn først, men målet er at alle barna skal få mulighet til å jobbe med en valgt ferdighet. Dere vil få nærmere informasjon hvilken ferdighet barnet deres jobber med og hvordan dere kan støtte det i denne prosessen.

I tiden fremover kommer vi til å ha hovedfokus på hvordan vi snakker til hverandre, øve på å si flere fine ting om og til hverandre og være gode overfor alle rundt seg. Vi skal lære oss hvordan vi kan være gode venner og lekekamerater slik at alle barna har det fint i barnehagen. Fint om dere støtter oss i denne jobben ved å snakke om disse tingene hjemme.

Påkledning er en annen ting vi har litt mer fokus på nå – vi ønsker å redusere tiden vi bruker i garderoben og prøver å motivere barna til mer selvstendighet under påkledning. Fint om dere jobber med dette hjemme også.

I tiden framover har vi litt endret personalet i Kvila. Else er sykmeldt og Louis er vikar for henne. Han er godt kjent hos oss og veldig populær blant barna, så dette fungerer veldig bra.

Bursdagsbarn i mars er Minda som blir 5år og Edvard som fyller 6år. Hurra for dem!!!

Else, Jane, Kari, Luis og Ewelina