Månedbrev for februar i Kvila

Månedsbrev for februar

I januar har vi endelig fått litt snø, slik at det ble både lysere og morsommere å leke ute. Det ble både skigåing på jordet, skøyting på isen ved lavvoen og ikke minst masse aking. Så moro å se hvor ivrige barna er til å gå på ski og prøve skøyter. Vi håper at vinteren blir med oss videre og vi får flere slike dager i februar også.

Av inneaktiviteter har vi laget fuglemat av forskjellige slag, bakt en del brød og rundstykker sammen med barna, lego og fargelegging var også veldig populære aktiviteter. Vi har også vært i gymsalen et par ganger. Vi har fått den til disposisjon på tirsdager i like uker. I og med skolegruppa er i gymsalen på fredager, så bestemte vi at de andre barna skal få bytte på å være der, slik at alle får leke i gymsalen en gang i måneden. Dette synes de er veldig spennende og koser seg med diverse motoriske opplegg og andre leker når vi kommer dit. Dette fortsetter vi med utover våren.

I januar har vi gjennomført barnesamtaler for å høre hva barna liker å gjøre i barnehagen, om de savner noe etc. Veldig mange gode og spennende samtaler om smått og stort. Barnas innspill fra disse samtalene legger vi inn i hverdagen og planlagte aktiviteter og sikrer dermed barnas rett til medvirkning.

Vi har endret rutiner for fjøsstell. Det blir ingen faste grupper som skal ha fjøset de fastsatte dagene, men de barna som ønsker det. Størrelsen på gruppa som går i fjøset vil da variere fra dag til dag og noen barn vil kanskje være der flere ganger i løpet av uka, mens andre bare en gang. I samtalene avdekket vi at enkelte barn ønsket å være mer i fjøset, mens andre syntes ikke det var like spennende. Ved å la dem bestemme selv legger vi til rette for barnas medvirkning i sin hverdag i barnehagen. Men vi skal sørge for at alle barn er innom fjøset i løpet av fjøsuka.

I februar skal vi fortsette med de samme aktivitetene som i januar. Vi håper på mange fine skiturer og muligheter for å lage ulike snø- og isskulpturer, samt gjennomføre sporjakt som uteble i januar. Vi skal også lage fastelavnsris og pynte med dem inne i Kvila og bake fastelavnsboller som ekstra kos en dag.

Datoer for februar:

-  3.februar - karneval i barnehagen. Vi valgte å ikke ha noe fast tema, slik at barna kan kle seg ut som de vil, men vi har et ønske: at de ikke har med seg noen slags våpen som del av kostyme (sverd, pistol, etc).

- 6. februar - vi skal feire samefolkets dag. Den dagen skal vi møte ferdig påkledde ute i Kosebua og gå til Lavvoen ca.9.30 Der skal vi være sammen med Låven og ha ulike aktiviteter og smake på forskjellig mat fra samisk kultur. Det blir ingen skolegruppe denne dagen.

- 26.februar – vinterlekdag i barnehagen – den dagen skal vi i felleskap med andre avdelinger organisere ski og skøyte VM.

Bursdagsbarn i februar er: Anea og Ida Kristine som blir 5år og Odin Sebastian som blir 4 år. Hurra!!!

Og til slutt et lite ønske fra oss i Kvila når det gjelder Ha med dager. Det har vært noen barn som hadde med seg filmer til Ha med dag i januar, og utenom også. Dette er noe vi ønsker å stoppe. I desember fikk vi sett litt på filmer, som en del av førjulskos og det var veldig populært, men vi ønsker ikke å fortsette med det. Det er fordi vi ikke klarer å se på alle filmene som barna har med seg og det bli alltid urettferdig mot noen. Dessuten så har vi andre typer aktiviteter i barnehagen som vi ønsker å prioritere. Derfor vil vi at dere ikke lar barna ta med seg filmer til barnehagen. Det kan hende vi kommer til å ha noen kino- dager en gang i blant, men da ordner vi filmer selv.

Månedsplan for februar finner dere her: Månedsplan for februar 2015

Else, Jane, Kari og Ewelina