Månedsbrev for januar i Kvila

Godt nyttår til dere alle sammen! Nå er vi klare for å ta fatt på det halve året som står for tur dette barnehageåret.

Hver dag i hele desember hadde vi adventssamlinger. Disse ble holdt i Kosebua i garasjen. Dette var fine samlinger hvor vi trakk en adventshjelper hver dag. Oppgavene til denne var å tenne lysene, henge opp hjerte på veggen, pakke opp dagens pakke og dele ut pepperkaker til alle. I år har også våre flinke adventshjelpere fått mange hyggelige tilbakemeldinger fra andre barn om hva de er gode på og hva de er likt for. Imponerende å høre hvor flinke barna er til å rose hverandre. Nå har vi fått to rekker med stjerner der det står alle de gode ting som ble sagt.

Nissefesten den 4.desember var, som alltid, et koselig arrangement på Holmen og i Lavvo’n. Morsomt å besøke nissen vår på Låven.

Skolegruppa var på en spennende forestilling om Lussi på Domkirkeoddden og gikk Lucia tog i hele barnehagen og delte ut lusekatter på morgenen den 12.desember.

Tirsdag 16.12 hadde vi julelunsj i gymsalen for alle barn og ansatte. Det var et koselig måltid der vi fikk smakt på all den gode maten som ble laget av grisene våre. Vi håper at årets juleposer med smaksprøver av det som vi har laget sammen med barna i høst falt i smak for dere også.

I desember har vi også laget urtesalt, pyntet pepperkakehus, bakt lusekatter og kost oss ekstra mye inne i Kvila med forskjellige formingsaktiviteter og masse god lek. Filmen og cd-en om Fjøsnissen Olap, som vi fikk fra Lilly, var et populært innslag i hverdagen i desember.

I januar håper vi på mye snø :-) Slik at vi kan kose oss ekstra mye med ski og andre vinteraktiviteter. Vi skal gå på sporjakt på jordet og i nærområdet. Bli spennende å se hvilke dyr som ferdes rundt omkring barnehagen. Vi skal fordype oss litt mer i levemåten til dyrene vi finner sportegn til, samt prate litt om hvilke dyr vi ikke ser om vinteren og hvorfor. Hvis vi er heldige og får nok snø så skal vi forsøke å lage ulike snø og is skulpturer. Vi skal også fortsette med fugleføring og fugleregistrering.

I januar fortsetter vi med faste møtedager på mandager. Vi har prøvd ut dette litt i desember og det fungerte veldig fint. På disse dagene er vi sammen med barna på Låven og noen fra Førån i hele kjernetida vår. Vi blir delt litt på tvers av avdelinger og på forskjellige plasser rundt på gården. Vi har allerede observert gjensynsglede blant gamle venner på Førån, Låven og i Kvila, etablering av nye vennskap og veldig mye fin lek på tvers av avdelinger.

Skolegruppa starter igjen i januar etter en liten pause desember.

Halvårsoppsummering for høsten og månedsplan for januar finner dere ved å klikke på linkene:Halvårsevaluering fra Kvila, høst2014 og Månedsplan for januar 2015

Bursdagsbarnet i januar er Peder som blir 6år. Hurra!

Ønsker alle en fin januar!

Hilsen oss voksne i Kvila J