Månedsbrev for desember i Kvila

Da har vi tilbakelagt enda en fin måned med mye god lek, fine turer og spennende aktiviteter.

I november har vi laget saft og bakt pepperkaker. Mange ivrige kakebakere, og smakere… J Resultatet ble mange bokser med gode pepperkaker og deler til pepperkakehus som vi skal pynte senere i desember.

I uke 48 hadde vi julematuke. Da fikk barna være med på å lage medisterkaker, medisterpølser og sylte sammen med Else, Live og Johanne. Det var spennende å lukte på forskjellige krydder og smake på ulike typer julemat, samt se og snakke om hva den lages av. Det var mange ivrige hjelpere på kjøkkenet. Nå gleder vi oss til julelunsjen da vi får smake på mer av den gode julematen som ble laget av grisene våre.

Tema for samlinger i november var Steg for Steg og Geitekillingen som kunne telle til ti. Vi presenterte fortellingen blant annet gjennom høytlesning og ved hjelp av flanelograf – den var spesielt populær. Nå kan mange av barna boka utenat J Når det gjelder sosial samspill i barnegruppa så ser vi allerede at barna begynner å endre måten de snakker til hverandre på, vi observerer mye fin lek og samspill. Vi kommer til å fortsette å ha fokus på stimulering av sosiale ferdigheter og veiledning i leken i tiden fremover. Fint om dere også prater litt hjemme om hvordan vi skal være mot hverandre for det vil forsterke det vi jobber med i barnehagen.

Et par dager i november hadde vi besøk av Siham – en utplasseringselev fra Storhamar skole. Hun kommer til oss også noen dager i desember. Fint å ha flere voksne å leke med.

I desember starter vi opp med adventssamlinger i Kosebua i garasjen. De vil foregå fra kl 10.00. I den forbindelse skal vi ha utedager i Kvila og ikke i Lavvoen i hele desember. Altså leverer dere og henter i Kvila hver dag, bare at barna kommer ferdig påkledd på mandager og torsdager og vi spiser frokost i Kosebua disse dagene. Det blir ingen skolegruppe samlinger. Da satser vi på kos og hygge i hele desember.

Nissefesten den 4.desember er alle barn, søsken og foreldre hjertelig velkommen til grøtspising på Holmen eller Lavvo’n. (Se egen info på døra.) Fredag 12.12 går skolegruppa Lucia tog i hele barnehagen på morgenen. Tirsdag 16.12 er det julelunsj i gymsalen for barn og ansatte klokka 14-15. Henting skjer i Låven etter klokka 15 denne dagen.

Barna har spurt en del om «HA MED DAG» den siste perioden. Vi vil gjerne ha en slik dag i måneden da de kan få ta med seg en bok eller en liten leke til barnehagen. I desember skal vi ha den den 9.desember og deretter blir det den første tirsdag i måneden.

I desember starter vi også med faste avdelingsmøter på dagtid hver mandag. Det vil innebære litt annerledes gruppedeling den dagen i alle avdelinger. Kvila og Låven blir sammen store delen av dagen. Vi håper på å få litt mer lek og vennskap på tvers av avdelinger og litt annerledes og spennende dag for alle.

Månedsplan for desember finner dere ved å klikke på linken her: Månedsplan for desember 2014

Fredag 2.januar er det planleggingsdag og barnehagen er stengt.

Bursdagsbarn i desember er Matilde som blir 4 år og Patrick og Lilly som fyller 3 år. Hurra!!!

Riktig fin adventstid ønskes fra Else, Jane, Kari og Ewelina.