Pølsemakeri i Førå`n

Nå er pølsene i Førå'n laget og forhåpentligvis fortært.

Vi satte i gang med å kverne kjøttet til farse på ei gammel kjøttkvern med sveiv. Det var skikkelig morro. Alle fikk kverne og sveive på sveiva. Barna fikk bruke den tiden de ville ha og noen funderte, pekte og forklarte om alle de delene på kverna som beveget seg rundt og rundt.

Etter kverningen av kjøttet var det spennende å se at det faktisk ble pølser av det. Først en kjempelang som vi surret og delte opp i mindre. Barna hadde mange gode refleksjoner og de deler dem det med oss. Pølsene ble kokt og brunet før vi kunne prøvesmake. Det var selvfølgelig knyttet stor spenning til smakingen og vi lærte oss at det er litt vanskelig å treffe nøyaktig med krydringen. Pølsene ble veldig grove når vi kvernet alt kjøttet selv. Låven og Kvila får nyte godt av lærdommen, så de vil vi spe kjøttet med farse.

Det er jo stas for oss alle når barna kan få med seg et slikt produkt hjem, som er laget helt fra bunnen av.

Håper det smakte med litt ekstra salt og pepper på...