Påkledning vinter

Viktig informasjon om påkledning på vinteren kommer her! Det er slutt på tida for Cherrox og høstdresser, nå trenger vi mer klær for å ha det bra i barnehagedagen vår. Vi har naturuker og gardsuker hele vinteren gjennom. I naturukene er Grønn og Blå ute hele dagen, mens i gardsukene har vi mulighet til å benytte gymsalen og hytta litt mer for inne-aktiviteter. Mange spør om hva som er best av klær, og her er påkledningsguiden for minusgrader og vinter:

Det er blitt vinter! Minusgrader og kulde, snø og mye moro! I Kausvol gardsbarnehage er vi ute veldig mye og det stiller krav til hvordan barna er kledd. Det er stor forskjell på ungene, noen er mindre aktive og blir lettere kalde enn andre, mange har veldig gode klær, men vi ønsker å gi felles informasjon om hva vi trenger for at barna skal ha en god hverdag i barnehagen. Spør oss gjerne om dere lurer på hva barnet ditt trenger. Et godt tips er å å være ute en hel dag sammen med barnet for å se hvordan klærne fungerer.

VÅRE ANBEFALINGER – FRA NEDERST TIL ØVERSTJ:
Nederst: På bena er det viktig med ullsokker innerst, enten et eller to lag avhengig av type sko. Bruk gjerne hjemmestrikkede ullsokker, og dess mer ull det er i kvaliteten på sokkene, dess varmere er de. Ungene kan ikke ha bomull på beina, det blir både kaldt og klamt! Alle ungene MÅ ha velfungerende strikk på dressen til å ha under skoa. Ellers får de snø i skoene med en gang, og da blir de kalde og våte. Skoene må være store og varme nok. I minusgrader bruker vi ikke Cherrox. De passer best i overgangen mellom høst og vinter, og mellom vinter og vår. Kjøp gode vintersko til barna som det er plass til to par ullsokker i.

Midten: Ullundertøy innerst er viktig og det kan ikke sies ofte nok, hvis da ikke barnet har påvist allergi for ull. Alle barn bør bruke ull store deler av året i Norge. Utenpå bør de ha et lag med ullstrikkebukse, ullstrikkegenser og ullhals. Mellomlaget kan byttes ut med fleece, men ikke bruk for tynt mellomlag.Mellomlaget skal bestå av funksjonelle klær som er gode å bevege seg i under lek og aktiviteter. Ytterst en god fòret vinterdress. Dressen må være stor nok, ellers kryper den oppover og da ryker strikken under skoa.

Vottene skal være gode, varme og lange, som vi gjerne tar innenfor dressen. Barna i stor avdeling trenger fire par votter, et på hendene, et i sekken pluss to ekstra par i kassa. Regnvotter bruker vi ikke på vinteren. De er ikke varme nok. Tovede ullvotter er ofte de beste i kaldt og tørt vær, og de må være lange slik at vi kan ta dem under dressen.

Øverst: Velg en fòret lue med knytemuligheter under haka eller med lange øreklaffer. Det er mange som har luer som kryper opp over ørene. De minste trenger to luer, ei tynn (ull-)lue til å sove i, og ei tjukk vindtett lue til å bruke ute. Hals eller buff i ull eller fleece.  Det blåser ofte her på Kausvol, og da er ei god hette viktig. Vi voksne bruker ofte hettene våre, de luner rundt ørene og ansiktet. Hetta skal være festet til dressen med trykk-knapper, og ikke ha lange snorer.

I tillegg må alle ha en ekstra dress hengende på garderobeplassen, og ekstra skift av alle slag i kassa. I sekken vil vi gjerne ha en brødpose med ullsokker, ullstillongs, mellomlagsbukse og truse. Ekstra ullgenser er fint, særlig til barn som lett fryser. Det er ofte nederst at barna blir bløte, enten ved tisseuhell, svette føtter eller at vær og føre trenger inn i overgangen sko/bukser, det er derfor lurt i overgangsårstidene å ha ekstra skift nederst med til barnehagen.

Tilslutt minner vi om merking av klær. Vi har veldig mye klær og sko som ikke er merket, eller arvetøy som er merket med andre navn. Det medfører mye ekstraarbeid, og fare for at klær lettere kan forsvinne. En vannfast tusj er veldig god merkemetode.